| 
	 Опасности дебнат френския ”суперпрезидент” 
	
		БТА
		- 17 Януари 11:50 
	 
	В предизборната си кампания Никола Саркози обеща, че ще  
скъса с миналото.  
    Но кой би предвидил, че той толкова скоро ще хвърли на  
боклука престарелите традиции на президентството. На 8 януари,  
на първата пресконференция като държавен глава, Саркози отговори 
 на въпрос, свързан с любовния му живот (връзката му с Карла  
Бруни била "сериозна", но нямало да съобщи подробности за  
планове за женитба). Освен това с изреждането на куп проекти -  
спиране на рекламите по държавната телевизия, премахване на  
35-часовата работна седмица, задължаване на компаниите да  
насърчават участието на работници в печалбите - той демонстрира  
своя микроуправленски стил, без да му мигне окото. Независимо  
дали на някой му харесва или не, суперпрезидентът е вече тук.
  
    В миналото функцията на френския президент беше да оформя  
облика на политиката и да се грижи за дипломацията и за  
отбраната, а за министър-председателя оставаше да се занимава с  
детайлите. Редките публични изяви на президентите Франсоа  
Митеран и Жак Ширак придадоха достолепие на президенския пост и  
свещеност на посланията. 
  
    Не е така обаче в "Сарколанд". Колкото премиерът Франсоа  
Фийон е незабележим, толкова неговият шеф е всемогъщ - говори  
се, че веднъж г-н Саркози го нарекъл свой "помощник". Съветници  
от Елисейския дворец зорко следят министрите от правителството.  
Всъщност г-н Саркози понякога изземва техните функции: той се  
зае с преговорите с профсъюзите за реформата в университетите;  
той пътува за Брюксел, за да отстоява позицията на Франция на  
среща на финансовите министри. 
  
    Изказванията на президента понякога поставят министрите в  
неудобно положение. Г-н Саркози свари финансовия министър  
неподготвен, когато каза, че държавата ще продаде още 3% от  
енергийния гигант "EDF". "Съвсем малка част от министрите имат  
реална свобода на действие", твърди високопоставен служител.  
"Никога не съм работил при толкова централизирано  
президентство." 
     Г-н Саркози обича откритото противопоставяне и има силен  
характер, който му помага да постига успех там, където други не  
успяват. Освен това свръхактивният му стил подхожда на  
стратегия, насочена към въвеждане на нов тип президентство и към 
 скъсване със скучното минало. "Той иска да промени представата  
за президентството", казва един съветник. "Да бъде всеки ден  
близо до хората и техните грижи, а не просто да се затвори в  
двореца." Затова са тези непрестанни шеметни пътувания, речи,  
снимки и срещи с обикновени хора.
  
    "Суперпрезидентът" има и критици. Едни се притесняват, че  
г-н Саркози уронва престижа на поста, който заема. Даже след  
пътешествията му с Карла Бруни, във връзка с което един вестник  
му лепна прякора "Президентът на светския блясък", рейтингът му  
се смъкна надолу. Други недоволстват от съсредоточаването на  
твърде много правомощия в едни ръце. Президентът и без това  
разполага с огромна власт в качеството си на главнокомандващ  
въоръжените сили и на човек, който може да разпуска парламента и 
 да прави промени в правителството по своя преценка. Сега г-н  
Саркози иска да внесе промени в конституцията, които да позволят 
 на президента да отправя обръщения към парламента. Тази седмица 
 Лоран Жофрен, редактор на левия вестник "Либерасион", обвини  
г-н Саркози, че установява "изборна монархия".
  
    Все пак някои от планираните от Саркози конституционни  
реформи предвиждат засилване на парламента като противотежест на 
 изпълнителната власт: правомощия да упражнява надзор над  
назначенията, които извършва президентът, да дава разрешение за  
дългосрочните военни ангажименти в чужбина, и да налага  
ограничения върху използването на укази. А и г-н Саркози не е  
първият президент на Петата република, който счита, че  
президентската длъжност включва изпълнителни правомощия. Шарл де 
 Гол - архитектът на прякото избиране на президента - веднъж  
смъмрил един министър: "Не говорете за министър-председателя  
като за ръководител на правителството. Ръководителят на  
правителството съм аз."
  
    Дори при това положение подходът на г-н Саркози крие  
рискове. Той иска да сложи край на съществувалата при предишните 
 президенти "жалка традиция на лицемерие и лъжи", що се отнася  
до личния им живот, но едва ли ще бъде много ентусиазиран от  
прозрачност в американски стил, ако любовната му история започне 
 да пари. И което е по-важно - предишните президенти считаха за  
удобно да жертват своя министър-председател, когато нещо се  
обърка. Като си отрежда главната роля, г-н Саркози няма да има  
върху кого да хвърли вината освен върху себе си. /сп. "Икономист",  
12 януари 2008 г./ 
			 
          
     |